Ideą przewodnią filozofii Henryka Bergsona jest wolna wola i na niej oparte znaczenie etyczne życia. [...] Celem pracy "Materia i pamięć" jest wykazanie tego "odchylenia", opartego na danych bezpośrednich, które obserwacja stwierdzić jest zdolna, jeżeli filozofia, zamiast posługiwać się metodą dialektyczną o wyodrębnionych pojęcia, stworzy sobie metodę zależną od intuicyjnego, czyli bezpośredniego doświadczenia.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W książce omówione są działalność i poglądy Fryderyka Nietzschego, jednego z najbardziej spornych myślicieli niemieckich XIX w., posądzanego o prekursorstwo wobec ideologii faszystowskiej. Autor pracy polemizuje z kojarzeniem Nietzschego z faszyzmem i ukazuje go jako wpływowego twórcę filozofii życia.
UWAGI:
Zawiera także wybór pism F. Nietzschego. Bibliografia strony 162-167.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Seria przedstawia najwybitniejsze dzieła filozoficzne, które odegrały szczególnie doniosłą rolę w kształtowaniu współczesnej cywilizacji. Prace wybitnych filozofów, opatrzone przypisami i przystępnymi komentarzami, pobudzą Czytelnika do istotnych pytań i pozwolą mu lepiej zrozumieć otaczający go świat.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Kwintesencja ataku Nietzschego na Wagnera dotyczy jednakkwestii z zakresu filozofii sztuki i jej związku z metafizyką. Nietzsche, niezależnie od swego zachwytu dla idei teatru w Bayreuth, dostrzegł w niej błąd, którego nie chciał dojrzeć Wagner. za pomocą samych tylko środków estetycznych nie da zmienić się wszystkich aspektów ludzkiego światopoglądu. Przeżycie artystyczne może dostarczyć niezapomnianych wzruszeń, po których, gdy spektakl się skończy, pozostaną tylko nikłe wspomnienia, a w sferze światopoglądu, zwłaszcza moralnego, nie zmieni się nic. Bayreuth byłoby więc dla Nietzschego takim samym symbolem martwoty sztuki, jak kościoły symbolem martwoty Boga. I w jednym i w drugim wypadku przy użyciu środków tylko estetycznych próbuje się wzbudzić u wyznawców głębsze doznania, których w rzeczywistości nie uzyskuje się nawet gdy idzie o oddziaływanie na sferę moralną, a co dopiero mówić o odczuciu metafizycznym. (K. Kaśkiewicz, Wprowadzenie)
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Najważniejsza z książek Fryderyka Nietzschego (1844-1900) jednego z najważniejszych filozofów niemieckich, także filologa i poety. Nietzsche to człowiek, którego poglądy odcisnęły znaczące piętno na całej późniejszej filozofii, myśleniu o kulturze, człowieku, cywilizacji, religii. Głosił upadek cywilizacji zachodniej, opartej na chrześcijaństwie i cywilizacji greckiej, sokratejskiej. Choć krytykował chrześcijaństwo jednocześnie podziwiał postać Chrystusa. Wprowadził pojęcie nadczłowieka, którym to mianem określa Nietzsche ideał indywidualnej osobowości. Jak pisze Nietzsche w przedmowie do Zaratustry: "ja was nauczę nadczłowieka. Człowiek jest czemś, co pokonanym być powinno. Cóżeście uczynili, aby go pokonać? Wszystkie istoty stworzyły coś ponad siebie; chcesz być odpływem tej wielkiej fali i raczej do zwierzęcia powrócić, niźli człowieka pokonać?"
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
To rzekł Zaratustra : książka dla wszystkich i dla nikogo Tytuł oryginału: "Also sprach Zarathustra: ein Buch für Alle und Keinen". Tytuł odmienny: "Tako rzecze Zaratustra".
Wydanie ukazuje się we współpr. merytorycznej z Zakładem Narodowym im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław. Przekład przejrzany i popr. przez tł. specjalnie dla tej edycji.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni